Hvad er en sund morgenmad?

Morgenmaden er dagens første måltid. Det er også dagens vigtigste måltid – Vidste du det? Måske ikke, men det er det. Især for dig som ønsker at tabe sig nogle kilo. Morgenmåltiden betyder mere end man umiddelbart ville tro, og der er forskere der har kunne bekræfte os i det i flere forsøg. Så hvis du ikke er allerede spiser sund morgenmad, så begyndt fra i dag af. 

Børn der spiser morgenmad lærer bedre

Spiser dit barn sund morgenmad om morgenen? Spiser dit barn overhovedet morgenmad? – Nej, så sørg for at det bliver lavet om, hvis du ønsker at dit barn skal lære noget og yde sit bedste. Uden et ordentligt og sundt morgenmåltid, vil dette næsten være for meget at ønske. Forskere har påvist at det er det vigtigste måltid på dagen, og der bør ikke være nogle undskyldninger for at springe måltidet over. Men hvorfor er det så vigtigt? 

Jo årsagen er, at kroppen bruger mange energidepoter på vækst og reparation i løbet af natten. Og når vi spiser et sundt og nærende morgenmåltid hjælper det med at øge vores energi og calcium, som anvendes hele natten. Sund morgenmad er virkelig undervurderet, hvilket er super ærgerligt. 

Spis det rigtige morgenmad

Der er været så mange forskninger og diskussioner om morgenmaden egentlig er så sund, som ernæring- og sundhedseksperterne påpeger. Med den påstand, går på, at mange morgenmadsprodukter er alt for usunde, så det går hen og bliver en kaloriebombe, som er usund og ikke særlig godt for kroppen. Spiser man noget morgenmad som er fyldt med sukker og tomme kulhydrater, vil det give den modsatte effekt, end hvis du spiste en velafbalancerede, sund morgenmad. Et usundt morgenmad kunne fx være chokopops, cornflakes med masser af sukker, toastbrød med pålægschokolade eller nutella. Disse morgenmadsprodukter vil ikke give dig nogen imponerende mæthedsfornemmelse eller gøre noget godt for din krop. Jo den giver en times god energi, indtil sukkeret er forbrændt i kroppen, ellers vil dit blodsukker falde drastisk. 

Når du spiser det rigtige måltid, altså en god omgang sund morgenmad, vil du opleve dét at få en bedre dag generelt. Du vil opleve en bedre energi, et velafbalanceret blodsukker. En længerevarende mæthedsfornemmelse, så du undgår at spise usunde snacks til mellemmåltid. I og med vil du kunne holde diverse helbredsmæssige sygdomme væk. Tilmed vil du kunne formå, hvis du altså spiser varieret i løbet af dagen, at holde din krop sund og balanceret, så den kan holde i mange år fremover. 

Hvad er et sundt morgenmåltid egentlig? 

En nærende og sund morgenmad skal helst bestå af gode kulhydrater og fibre med noget protein til. Det er ikke noget hvor du behøver at stå 45 minutter i køkkenet hver morgen, for det skal helst være noget nemt og bekvemt, som kan tages med på farten. Herunder får du nogle ideer til sundt morgenmad: 

Havregryn

Havregryn indeholder beta-glucan, som er en type fibre der har vist sig at kunne hjælpe med at sænke kolesterolet. Desuden er måltidet rigt på omega-3 fedtsyre, kalium og folet, ligesom chiafrø er. Enhver form for havregryn er sunde, men du skal helst undgå de produkter som er fyldt med sukker. Du kan søde din havregryn op med andre sunde tiltag som mælk, honning, og top det med nogle nødder og friske frugter. 

Græsk yoghurt

Det er en lækker og cremet yoghurt som er fyldt med calcium og masser af proteiner (næsten dobbelt for mange som almindelig yoghurt). Jeg vil anbefale dig at vælge en fedtfattig, almindelig yoghurt, og top den med nogle friske frugter og nødder på toppen. Du kan tilpasse smagen efter dine smagsløg. Og så er det super nemt at have med på farten. 

Hvede kerner

Disse kerner er ikke noget der er blevet populær i Danmark endnu, men det burde det. En lille bunke hvede kerner rækker langt. To spiseskefulde giver ca 15% af dit anbefalede daglige indtag af E-vitaminer og 10% af din daglige indtag af folat. E-vitaminer er især godt hvis du ikke er så meget til nødder og frø. Hvede kerner er nemme at indgå i sund morgenmad. Drys dem udover din græske yoghurt eller som topping til din havregryn. 

Grapefrugt

Er du ude på at gerne vil nogle kilo ned i vægt? Så er der nogle undersøgelser der viser, at hvis du spiser en halv grapefrugt en halv time inden du indtager din morgenmad, så vil hjælpe dig til at tabe dig hurtigere. Det er takket være grapefrugtens fedtforbrændingsegenskab og gavnlige effekt på blodsukkeret og dit insulinsniveau. Frugten er også spækfyldt med antioxidanter, som er godt for immunsystemet. 

Bananer 

Der er intet bedre end en banan til morgenmad, altså til en sund morgenmad. Bananen er bedst når den er gul med en grøn nuance, hvortil den giver den bedste kilde til resistent stivelse og sunde kulhydrater – hvilket holder dig mæt i længere tid. Skær bananen ud og brug den som hopping på dine havregryn eller yoghurten. 

Æg

I England spiser de æg og bacon som sund morgenmad. Og æg er også en sikker vinder. Dog har de været skældt lidt ud i forhold til at være høj i kolesterol, da en æggeblomme indeholder ca 60% af din daglige tiltag). Men æg er sunde og rig på protein og D-vitaminer.