Synlig i Google

Uanset om man kan lide det eller ej: Google er indgangen til al færden på internettet for langt de fleste mennesker. Ikke blot i Danmark – men faktisk i store dele af verden. Det er en søgemaskine, men Google er meget mere for en stor gruppe af brugerne. Mange mennesker skriver helt konsekvent enten adressen eller navnet på den hjemmeside, de vil besøge, i Googles søgefelt. Og atter andre bruger Google, som den er tænkt: Til at søge efter viden, produkter, tilbud og meget mere.

Uden SEO ingen forretning

SEO… Du har sikkert hørt det omtalt? Det er en forkortelse for det engelske Search Engine Optimization, der på dansk oftest betgenes søgemaskineoptimering eller bare søgeoptimering. Og det er sådan en ret luftig betegnelse for en masse discipliner af varierende teknisk og sproglig karakter. Det handler blandt andet om:

  • At have det rigtige tekstindhold
  • At have en hurtig og mobilvenlig hjemmeside
  • At have links til sin hjemmeside fra andre hjemmesider
  • At hjemmesiden opfylder de tekniske krav (og dem er der mange af)

Det er et faktum, at det er meget svært for ikke at sige umuligt at drive en online forretning uden enten at beherske SEO selv – eller købe sig til ekspertisen. Det er, hvad jeg har erfaret. Jeg troede faktisk selv, at jeg havde ganske godt styr på det, men da jeg for et par år siden købte en e-bog og videokursus om søgemaskineoptimering og fik den tygget igennem, måtte jeg erkende, at jeg var og er den rene amatør.

God søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering er vor tids vigtigste disciplin

Det lyder voldsomt, og det gælder selvfølgelig også kun for de af os, der har hjemmesider. Men for os er det faktisk sådan, for som jeg nævnte tidligere: Er du ikke synlig i Google, er det meget svært at få noget udkomme af en hjemmeside.

Der er virksomheder, der tager sig af at optimere hjemmesider og webshops for deres kunder. Faktisk er der rigtig mange af dem, men jeg har erfaret, at det kun er ganske få af dem, der er virkeligt dygtige, ærlige og seriøse. Jeg tror, at årsagen til d emange dårlige på markedet er, at det kræver meget lidt at kalde sig selv for ekspert, for flertallet af de potentielle kunder ved reelt intet. Og så er de jo nemme ofre for en smart talende sælger.

Jeg har selv drevet hjemmesider af forskellig karakter i mange år efterhånden, og selv med min viden må jeg erkende, at der er meget, jeg ikke kan selv. Jeg har også prøvet kræfter med SEO firmaer, og efter at have prøvet nogle stykker af, er jeg endt med kun at benytte én udbyder. Der får jeg, hvad jeg har brug for. Og det er så vistnok også det ældste firma i branchen i Danmark: Concept Interest søgemaskineoptimering.

Egentlig er det ikke helt korrekt at sige, de er i Danmark, for firmaet har hjemme i USA, hvor de flyttede til engang i 2009 eller 2010, så vidt jeg husker. Ejeren af firmaet hedder Thomas Rosenstand, og han taler på konferencer, holder kurser og webinarer og hvad ved jeg. Det er også ham, der har skrevet SEO-LEX bogen, jeg omtalte tidligere.

Jeg har i hvert fald lært at tage det med Google alvorligt, og jo mere seriøst jeg forholder mig til det, jo bedre resultater får jeg.