Her i virksomheden sælger vi tøj til kvinder. Modetøj. Og konkurrencen er ualmindelig hård. Vi er et lille dansk firma, og jeg startede det, da jeg blev færdig på designskolen. Jeg laver alle kreationerne, vi sælger. Vi bruger materialer, som enten er fuldkommen naturmaterialer, og som er dyrket økologisk. Fx bomulden, jeg bruger til de strikkede veste. Eller ulden, som bruges i frakkerne. Jeg har forbindelse til Fairtrade og mener, at det er retfærdigt, at vi skal betale bønderne, som dyrker eller avler materialerne, ordentligt.
Men jeg er jo ikke den eneste, som mener det. Det er der mange af mine konkurrenter, der også mener. Så det, at jeg fortæller det på min shops hjemmeside, er lidt overflødigt. En kunde skrev engang til mig, at det ikke er nødvendigt, at jeg forklarer om min holdning og Fairtrade. Ordningen er kendt af mange, som er enige med mig.
Ok, fair nok, at kunden synes det. Men det fik mig til at tænke på, at jeg ikke er god nok til at finde det helt unikke, som jeg sælger. Jo, produkterne er unikke, fordi de er håndlavede, og det er mit design. Men det i sig selv er ikke unikt, når man gerne vil have flere kunder. Og det vil jeg. Ellers bliver jeg nødt til at skære ned i virksomhedens medarbejdere.
Facebook annoncer
Derfor har jeg besluttet, at jeg må gøre noget, som jeg i virkeligheden har det lidt svært med. Jeg må annoncere via de sociale medier. Facebook annoncering. Og jeg skal vist også kigge på Instagram og Pinterest, eller hvad de nu hedder. Men i første omgang bliver det Facebook annonceringen, jeg skal koncentrere mig om. Jeg ved intet om, hvordan man gør og tænker, at jeg skal have fat i en specialist, som kan hjælpe mig. Jeg prøvede faktisk engang at følge et kort online kursus om Facebook annoncering.
Det var en sød fyr, som forsøgte at lære mig om at definere målgrupper og lokaliteter, som jeg skulle henvende mig til. Ok, målgrupper, den er nem: Kvinder. Lokaliteter? Lidt sværere. Jeg har da ikke noget imod, at kunderne også kommer fra USA. Eller fra resten af Europa. Det vil da kun være super, hvis det sker. Danmark. Ja, helt sikker. Jeg tegner mit tøj, så det passer til danske kvinder. Deres kropsbygning og smag. Du ved den her afdæmpede elegante linje, som klæder en masse danske kvinder. Eller skandinaviske.
Da vi kom halvt ind i temaet omkring målgrupper, gav jeg op. Det tog for lang tid, og jeg var i gang med forårskollektionen. Så jeg kommer aldrig videre med det kursus i Facebook annoncering.
Men nu skal jeg i gang! Ellers bliver jeg sat, at toget. Min forretning skal overleve! Så, jeg tænker, at jeg skal finde en ekspert i markedsføring. Det må godt koste nogle penge, så længe det giver det afkast, jeg vil have. Næste gang jeg er på Facebook, skal jeg lige tjekke for annoncer om at bruge Facebook som platform for sin markedsføring. Det var sådan, at jeg tilfældigvis fandt det online kurset, som jeg ikke gennemførte.