Hastighed er penge

Tid er penge – det er jo en gammel og gennemprøvet sandhed. Men tid og hastighed hænger jo uløseligt sammen, ikke? Og det fører os direkte til påstanden: Hastighed er penge, når det handler om websites! Og hvad menes der så egentlig med det? Her får du en kort forklaring og et par links til meget mere information.

Hastighedsoptimering – det nye sort

Faktisk er det ikke helt fair at kalde det for det nye sort, for det er jo en betegnelse, der oftest benyttes om flygtige trends og tendenser, og det er hastighedsoptimering bestemt ikke! Den tid, der går fra en person har klikket sig ind på en hjemmeside, til den er indlæst og fuldt funktionsdygtig, er det, der betegnes som loadtiden.

Loadtiden skal være så lav, som det er muligt. Det er ikke reelt muligt at sætte en fast tid på, da det i høj grad afhænger af kompleksiteten på den side, der er tale om. Men i 2019 bør INGEN hjemmeside loade på mere end 2 sekunder – det kan vi roligt sige.

Hvordan måler du bedst din hjemmeside?

Den klart mest sigende test er den, Google selv benytter så at sige: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Her skal du have så høj en score, som det er muligt, og allerhelst skal du ligge på mindst 90. Det smarte ved dette værktøj er, at du får en masse gode tips fra Google til at rette op på det, der ikke sidder helt i skabet. Men vær opmærksom på, at meget af det er ganske nørdet, hvorfor det er en god ide at alliere sig med en ekspert på området som for eksempel Kim Tetzlaff.

Generelt er det en sørgeligt overset disciplin hos de danske webbureauer – ikke mindst hos dem, der fører sig frem som “eksperter”. Sådan er det desværre – men så er det jo bare godt, at der er eksperter derude, der kan hente det hjem.